امور کنسولی

صدور اولین شناسنامه افراد بالای 18 سال

صدور اولین شناسنامه برای افراد بالای 18 سال فقط به صورت حضوری و با مراجعه متقاضی و والدین انجام می گیرد.

مدارک لازم :

متقاضیان محترم!

ابتدا میبایست وارد سامانه میخک https://mikhak.mfa.gov.ir شده و پس از ثبت نام، تکمیل اطلاعات، بارگذاری فایلهای مرتبط و دریافت رسید کد رهگیری (شامل 12 حرف و عدد لاتین) از سامانه مذکور، نسبت به تکمیل مدارک ذیل، اقدام نمایید. بدیهی است بدون دریافت کد رهگیری، صدور شناسنامه به هیچ عنوان امکان‌پذیر نمی‌باشد.

جهت استفاده از سامانه میخک از مرورگر Google Chrome استفاده شود. 

 

توجه داشته باشید با توجه به اینکه این افراد در ابتدا فاقد شماره ملی هستند لازم است وارد صفحه اصلی سیستم میخک شده سپس بخش امور سجلات  پایین صفحه شناسنامه بالای 18 سال را انتخاب و سوالات مربوطه را پاشخ داده و کد رهگیری دریافت نمایند

1- تکمیل درخواستنامه در کنسولی 

2- اصل شناسنامه های جدید و کارت ملی والدین و دوسری کپی از تمام صفحات آنان

3- اصل گواهی ولادت ( Свидетельство о рождении) متقاضی که مشخصات کامل متقاضی و مشخصات کامل پدر و مادر مطابق مندرجات شناسنامه ایرانی در آن درج شده باشد.

4- تکمیل اقرارنامه رسمی توسط پدر و مادر (در صورتی که مادر دارای شناسنامه ایرانی و در قید حیات باشد) و متقاضی فاقد شناسنامه. این اقرارنامه بایستی با حضور والدین و متقاضی در محل نمایندگی تکمیل و امضاء شده و عکس والدین و متقاضی در محل مربوطه الصاق گردد .

اصل حکم اثبات نسب صادره مراجع ذی صلاح قضایی ایراندر مورد کسانی که پدر آنها در قید حیات نباشد. (مشخصات هویتی پدر می بایست بطور کامل در حکم اثبات نسب درج گردیده باشد.)

6- دو برگ کارت آثار انگشتان ملصق به عکس درخواست کننده که در زمان مراجعه به سفارت اقدام می گردد. 

7- تعداد 6 قطعه عکس جدید 3 در 4 فرزند با زمینه روشن ، تمام رخ ، بدون عینک و کلاه ( مشخصات صاحب عکس در پشت عکس درج شود و عکس خانمها با حجاب اسلامی باشد )

8- اصل گذرنامه یا کارت شناسایی عکسدار معتبر خارجی متقاضی و دو سری کپی از آن

توجه: پرداخت هزینه انجام خدمات کنسولی در سفارت انجام خواهد شد. 

 

نکات مهم :

- چنانچه مشخصات پدر و مادر در گواهی ولادت (Свидетельство о рождении) با شناسنامه ایرانی آنان مغایرت داشته باشد بایستی با مراجعه به اداره ثبت احوال روسیه (ЗАГС) نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند .

- در صورت وجود هرگونه اختلاف در مشخصات ازدواج در شناسنامه والدین ، ارائه اصل سند ازدواج والدین الزامی است .

- چنانچه فرزند شما که درخواست شناسنامه برای آن را دارید در خارج از روسیه متولد شده باشد بایستی گواهی ولادت صادره از کشور محل تولد را سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تولد تایید و ترجمه نماید .

- در صورت عدم ثبت ازدواج والدین در شناسنامه ایرانی، بایستی والدین پس از تکمیل اقرارنامه رابطه زوجیت و نسب، با حضور در سفارت، آن را امضاء نمایند. (در این خصوص توصیه می گردد والدین ابتدا نسبت به ثبت ازدواج اقدام نموده و متعاقب آن برای فرزند خود درخواست شناسنامه نمایند). 

- در صورتیکه نام پدر یا جد پدری در شناسنامه با صفت " سید " قید شده باشد، صفت سید (برای پسر) در ابتدای نام وی درج خواهد شد. و برای نام دختر، «سیده» یا «سادات» در ابتدا یا انتهای نام دختر اضافه خواهد شد. بعنوان مثال اگر نام دختر «مریم» باشد و نام پدر یا جد پدری دختر در شناسنامه آنان «سید» درج شده باشد، نام دختر «سیده مریم» یا «مریم سادات» خواهد شد.