امور کنسولی

ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

 هموطنان عزیز ساکن در حوزه کنسولی مسکو می توانند بعد از ثبت درخواست خود و بارگذاری مدارک مربوطه و دریافت کد رهگیری در  سامانه میخک https://mikhak.mfa.gov.ir به کنسولگری مراجعه و با ارائه مدارک زیر، تقاضای صدور پروانه زناشویی و ثبت ازدواج رسمی خود مطابق مقررات ایران را بنمایند.

جهت استفاده از سامانه میخک از مرورگر Google Chrome استفاده شود.

1-   تکمیل و ارائه پرسشنامه مربوطه توسط زن و مرد (در کسنولی ارائه می شود)

2-   اصل شناسنامه معتبر ایرانی زن 

3-   اصل گذرنامه معتبر ایرانی زن 

4-   اصل و تصویر گذرنامه معتبر داخلی و بین المللی مرد خارجی 

5-   اصل و تصویر گواهی تولد مرد (Свидетельство о рождении

6-   اصل و تصویر گواهی تشرف مرد غیرمسلمان به دین اسلام 

7-   اصل و تصویر گواهی ازدواج شرعی زن و مرد، صادره از مرکز اسلامی مسکو

(گواهی تشرف به اسلام و عقدنامه شرعی می بایست از مرکز اسلامی تهیه شود (شماره تماس: 74956631919+)

  اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی (مسیحی، زرتشتی و کلیمی) این گواهی را از مراجع دینی و مذهبی خود دریافت می نمایند.

8-   اصل و تصویر گواهی ازدواج رسمی محل زوجین صادره مراجع ذی ربط روسیه (زاگس ЗАГС

9-   اصل گواهی سلامتی زن و مرد مبنی بر نداشتن امراض مانع از ازدواج (تالاسمی، هپاتیت، ایدز، بیماری های مقاربتی و عدم اعتیاد به مواد مخدر)

 (چنانچه از ازدواج شرعی و محلی بیش از یکسال گذشته باشد، ارائه این گواهی ضروری نمی باشد)

10-   اصل اجازه نامه رسمی محضری ولی زوجه (پدر و یا جد پدری) با ازدواج، چنانچه ازدواج اول باشد. در صورت فوت ولی ارائه گواهی وفات صادره اداره ثبت احوال ایران الزامی است.

(چنانچه هریک از زن و مرد دارای سابقه طلاق باشند ارائه اصل طلاق نامه رسمی ضروری است)

11-   اصل مدرک اقامت معتبر زن در روسیه

12-   سه قطعه عکس جدید، 4*3  زمینه روشن، تمام رخ، بدون عینک و کلاه از هریک از زن و مرد (عکس خانم ها با رعایت کامل حجاب اسلامی باشد).

13-  تعهدنامه ثبتی و رسمی مرد، مبنی بر پرداخت هزینه و نفقه زن و اولاد و هرگونه حق دیگری که زن نسبت به مرد پیدا کند در صورت بدرفتاری، ترک و یا وقوع طلاق (اختیاری و در صورت درخواست زن)

یادآوری:

الفدر صورت المثنی بودن شناسنامه زن ایرانی باید درخواست گواهی تجرد از طریق کنسولی داده شود. 

بچنانچه ازدواج رسمی و محلی زن و مرد خارجی در کشوری غیر از روسیه انجام شده باشد، باید نسبت به تأیید آن توسط سفارت کشور صادرکننده در کشور روسیه و سپس وزارت خارجه روسیه اقدام شود.

جبرای تهیه اجازه نامه رسمی ولی زوجه چنانچه پدر و یا جدپدری در خارج از کشور سکونت داشته باشد، حضور وی بهمراه اصل شناسنامه یا گذرنامه معتبر ایرانی و یا کارت شناسایی ملی در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل سکونت ضروری است.

در صورت سکونت پدر و یا جدپدری در ایران، به یکی از دفاتر اسناد رسمی در داخل کشور مراجعه نموده و نسبت به تنظیم اجازه نامه مذکور اقدام و از طریق وزارت امور خارجه( اداره سجلات و احوال شخصیه) برای این نمایندگی ارسال شود.